Silnik wysokoprężny 1.9 CDTI, stosowany m.in. w Oplach Vectra C, Zafira B (zobacz używane). Na wyjściu wydechu, pod turbo, widoczny katalizator. Od silnika 2.0 CDTi (Insignia, Zafira C, Astra IV) w tym miejscu jest filtr DPF.
Normy emisji Euro mają numery od 1 do 6. W jakich latach obowiązywały i jakie katalizatory stosuje Opel w swoich silnikach benzynowych i Diesla, aby normy emisji spełnić?
Jakie były i są normy emisji Euro?
W samochodach osobowych.
Norma |
Euro 1 |
Euro 2 |
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5a |
Euro 5b |
Euro 6 |
Euro 6.2 |
Homologacje od |
01.07.1992 |
01.01.1996 |
01.01.2000 |
01.01.2005 |
01.09.2009 |
01.09.2011 |
01.09.2014 |
01.09.2017 |
Rejestracje samochodów od |
01.01.1993 |
01.01.1997 |
01.01.2001 |
01.01.2006 |
01.01.2011 |
01.01.2013 |
01.09.2015 |
01.09.2018 |
CO tlenek węgla |
3,16 |
1,0 |
0,64 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, zastępuje dotychczasową procedurę NEDC
więcej |
HC + NOx
węglowodory + tlenki azotu |
1,13 |
0,7-0,9 |
0,56 |
0,3 |
0,23 |
0,23 |
0,17 |
NOx |
|
|
0,5 |
0,25 |
0,18 |
0,18 |
0,08 |
PM cząstki stałe masowo |
0,18 |
0,08-0,10 |
0,05 |
0,025 |
0,005 |
0,005 |
0,005 |
PN cząstki stałe ilościowo |
|
|
|
|
|
6x108 |
6x108 |
Jakie katalizatory w silnikach benzynowych?
Każdy silnik benzynowy (samochodów obecnie na rynku, nie zabytków) wyposażony jest w trójfunkcyjny reaktor katalityczny (katalizator), który spełnia następujące funkcje:
- Redukcja węglowodorów (HC)
- Redukcja tlenku węgla (CO)
- Redukcja tlenków azotu (NOx)
Dodatkowym sposobem redukcji tlenków azotu jest obniżanie temperatury spalania paliwa w cylindrze. Realizowane jest to poprzez dodawanie do dostarczanego powietrza spalin z poprzedniego cyklu spalania.
Funkcja ta może być realizowana na dwa sposoby:
- Zawór EGR (Zawór recyrkulacji spalin)
- Zmienne fazy rozrządu (odpowiednie przykrycie faz zaworów dolotowych i wydechowych)
Jakie katalizatory w silnikach Diesla?
Silniki Diesla wyposażone są w:
- Reaktor katalityczny (katalizator), który spełnia następujące funkcje:
- Redukcja węglowodorów (HC)
- Redukcja tlenku węgla (CO)
- Filtr cząstek stałych (DPF), który usuwa ze spalin cząstki stałe (PM). Znajdujące się w spalinach cząstki stałe osadzają się w filtrze, a po ich odpowiednim nagromadzeniu następuje wypalenie. Proces wypalania realizowany jest w ściśle określonych warunkach pracy silnika poprzez zwiększenie ilości paliwa wtryskiwanego do poszczególnych cylindrów, co prowadzi do zwiększenia temperatury w filtrze DPF i wypalenia zgromadzonej sadzy. Zobacz Czyszczenie filtra DPF
- Zawór EGR (Zawór recyrkulacji spalin), który poprzez doprowadzenie spalin do dostarczanego powietrza zmniejsza temperaturę spalania paliwa i w konsekwencji zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx)
Zmiany w Dieslach w związku z normą emisji Euro 6
W związku z zaostrzaniem się wymogów w zakresie emisji ilości tlenków azotu (NOx), konieczne było wprowadzenie dodatkowych rozwiązań pozwalających na ich spełnienie.
W tym momencie w autach marki Opel stosowane są dwa rozwiązania:
- Układ pochłaniacza tlenków azotu (NOx) LNT – dodatkowy układ katalityczny znajdujący się przed filtrem cząstek stałych (DPF). Rozwiązanie stosowane w modelach Astra i Meriva.
- Układ Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR) – AdBlue – redukcja tlenków azotu realizowana jest poprzez dodatkowy katalizator SCR z udziałem specjalnego środka redukującego (AdBlue) wtryskiwanego bezpośrednio przed nim. AdBlue to mieszanka mocznika 32% oraz wody 68%, która pozwala w katalizatorze SCR rozłożyć pozostałe cząstki tlenków azotu na: azot (N2) oraz wodę (H2O). Rozwiązanie stosowane w modelach: Insignia, Zafira, Vivaro, Movano.
Więcej o Dieslach Euro 6:
Powrót do góry
|
NOWA INSIGNIA GS ELITE 2.0 170KM MT6 S&S
136 400 zł
MOKKA X ENJOY 1.4 140KM AT6
Corsa 5dr Enjoy B14XEJ 75KM MT5
Wymiana oleju z filtrem
od 99 zł
Podstawowe wymiany na poczekaniu
Wypełnij ankietę
Oceń pracę Dixi-Car!
Ankieta
|